Het Dubai van Hein & Lysanne

Dubai

Reislust
Begin september sleurde onze reislust en behoefte aan zon ons opnieuw naar Reisburo Franeker. We vonden dat het weer tijd was voor een vakantie met veel zon en luxe, waarin we lekker konden luieren maar ook ons hart konden ophalen bij een rijke cultuur en vele bezienswaardigheden.
Dat we een dik uur later het Reisburo zouden uitlopen met een compleet geplande vakantie hadden we van te voren niet bedacht…

Plan
Eigenlijk hadden we ons reisje al uitgezocht. Lekker warm en niet té lang vliegen.
Kaapverdië moest het worden. Na enig overleg bleek dit toch niet helemaal te zijn waar we naar op zoek waren. Compleet verrast adviseerde Mirjam om ons eens te verdiepen in Dubai. Compleet onbekend voor ons, maar daardoor interessant. Na kort en enorm enthousiast te hebben gesproken met de hele crew van het Reisburo (zó gezellig) besloten we om inderdaad voor Dubai te kiezen.

Aankomst
Na zo’n 6 uurtjes vliegen (mét Emirates J) landden we op Dubai Airport. Daar begint het al, glimmende vloeren, watervallen en met de metro naar de bagageband. Inchecken bij het hotel en op naar het zwembad, heerlijk! De dagen daarna hebben we afgewisseld met ontspanning en activiteiten. Het hotel bevond zich in het oude deel van Dubai, vlakbij de Dubai Creek, een metrostation en de welbekende Soeks. Meestal begonnen we ’s ochtends vroeg met een lekker ontbijtje in het hotel, gingen we daarna zwemmen en zonnen, vertrokken we om iets actiefs te doen en waren we ’s middags weer terug om opnieuw een zwembadsessie te houden 🙂

Het oude Dubai
De eerste dagen voeren we met een Cruise over de Dubai Creek. Aan boord konden we genieten van een buffet, de verlichte stad en entertainment aan boord. Super leuk! De volgende dag vertrokken we naar de Soeks, met een houten motorbootje (Abra) staken we opnieuw de Creek over en gingen we opzoek naar deze bijzondere marktjes. We bezochten het Dubai Fort en gingen door het museum, waarna we ’s middags weer lekker op de stretcher aan het zwembad lagen.
De dagen daarna pakten we ’s ochtends de pendelbus vanaf ons hotel. Deze bracht ons (gratis) naar Jumeirah Beach en pikte ons ’s middags ook weer op!

Vervoer
We reisden veel met de metro en taxi, handig en goedkoop. De metro vertrekt bijna iedere 5 minuten en ik als vrouw, kon altijd zitten in de speciale vrouwenzones, goed geregeld! Ook met deze metro gingen we naar het centrum van Dubai. We shopten bij de enorme Malls, waarin we haaien zagen, verdwaalden en uiteraard souvenirtjes kochten. We bezochten het hoogste gebouw van onze aardbol, de Burj Khalifa en voelden ons hier letterlijk en figuurlijk ‘in de wolken’. We gingen ’s middags rond een uur of 3 omhoog en bleven net zo lang tot het donker werd en we de stad verlicht zagen. Dit tijdstip is zeker een aanrader. Het geeft de mogelijkheid om de imposante stad zowel bij licht, als donker te bekijken. Daarna genoten we van de fonteinshows, winkels en gingen natuurlijk nog even borrelen.

Dubai Stad
Na het zwembaduurtje vertrokken we uiteraard ook naar Dubai Marina. Hier wederom heerlijk gegeten en boekten we een tocht langs Dubai’s meest imposante en bekende gebouwen op een klein jacht(!). Samen met twee andere stellen genoten we zo’n 2 uurtjes van de felle zon, het harde water en de gigantische Skyline van Dubai. We zagen het Atlantis Hotel, Jumeirah Beach hotel, de oude stad en ook het nieuwe deel (in aanbouw). De snelle fotomomentjes werden afgewisseld met enorme snelheid en actie op het water, zeker niet overslaan als je ook een tripje plant!

Ook stond natuurlijk de Woestijnsafari op onze to-do list. Wederom een hoogtepuntje! Na een tocht van ongeveer 45 minuten kwamen we aan in de woestijn. Heel indrukwekkend! Na ook hier doorheen gecrost te hebben werden we ‘gedropt’ bij een kamp. Hier hebben we op kamelen gereden, genoten we van typisch Dubai entertainment, maakten we kennis met de cultuur waarna we samen met nog zo’n 150 andere toeristen mochten barbecueën. Heel gezellig en leuk om hier, met zoveel andere mensen en culturen kennis te maken!

Als laatste stond het bezoeken van de wereldberoemde Moskee in Abu Dhabi nog op ons programma. Met een huurauto vertrokken we richting Abu Dhabi, zeker doen! Ook hier vertrokken we rond een uur of drie naartoe zodat we de Moskee bij dag, en bij nacht konden bekijken. Een enorm ding en héel erg indrukwekkend. De sfeer was geweldig! Wij hebben hiervoor een auto gehuurd om ook Abu Dhabi nog enigszins te bekijken maar een dagtrip met een bus zou ook prima kunnen.

Nu kunnen we nagenieten van deze geweldige reis, worden we vaak aan Dubai herinnert als het in een documentaire of reclame op televisie voorbij komt maar bovenal van een heel mooi fotoboek met geweldige herinneringen. Echt een aanrader! 🙂

En, P.S. We hebben onze tips voor jullie achtergelaten bij het Reisburo!