Persbericht. Reisburo Franeker gedwongen tot ingrijpende maatregelen

Franeker – De coronapandemie raakt de reiswereld in al zijn geledingen. Uit angst voor besmetting zijn landsgrenzen grotendeels voor toeristen gesloten en de impact van dit alles laat zich raden. Vliegmaatschappijen hebben geen passagiers te vervoeren, hotels geen gasten om in te checken en gidsen niemand wegwijs te maken.

Als onderdeel van de keten is het logisch dat ook Reisburo Franeker is geraakt. En wel zodanig hard dat het Franeker reisbureau – dat 5 keer tot beste reisbureau van Friesland werd uitgeroepen en 4 keer eindigde in de Nederlandse top drie – gedwongen wordt vanaf 1 september in de huidige samenstelling en op de bestaande locatie niet verder te gaan.

Context
Om deze ingrijpende beslissing te begrijpen, moet je weten dat een reisbureau pas omzet realiseert als een geboekte reis daadwerkelijk is volbracht. Wordt de reis geannuleerd dan ontvangt het kantoor, ondanks het geleverde werk, geen provisie en heeft het derhalve geen inkomsten.

Vanaf 15 maart heeft Reisburo Franeker geen enkele reis meer uitgevoerd. Met een omzet gelijk aan nul, doorlopende kosten (medewerkers, pandhuur, verzekeringen, etc. etc.) en de wetenschap dat de situatie dit jaar niet meer verbetert, zien eigenaren Jeanet Hospes en André Diemers geen andere uitweg dan het team te ontbinden en ontslag aan te vragen voor de zes medewerkers.

Niet failliet
Dankzij doortastend handelen, kan het reisbureau aan alle financiële verplichtingen richting betrokkenen (klanten, medewerkers, verhuurder en andere crediteuren) voldoen. Van een faillissement is geen sprake.

Wat betekent dit voor de klanten van Reisburo Franeker?
Jeanet Hospes: ‘Tot 1 september verandert er niets. De dienstverlening op het Raadhuisplein in Franeker blijft zoals klanten dat van ons gewend zijn. Als verantwoordelijken zien wij ook na deze datum toe op een goede afwikkeling.’. En daarna? ‘Na 1 september onderzoeken we de mogelijkheid van een eventuele doorstart als zelfstandig reisagent, antwoordt Jeanet.

Dankwoord
Jeanet en André willen iedereen bedanken voor een geweldig mooie tijd. ‘Als we terugkijken op de afgelopen maanden, dan schieten woorden tekort. Kaartjes, bloemen en zelfs enveloppen met inhoud, werden ons toegestuurd. Onze bijzondere dank gaat uit naar familie Mollema, de betrokken verhuurder van ons pand. Zij dachten niet alleen mee, maar zagen tevens af van het lopende huurcontract dat tot 2025 liep.’.

Vragen?
Reisburo Franeker verwijst naar de eigen website (www.reisburofraneker.nl/veelgestelde-vragen) waar antwoord op veelgestelde vragen wordt gegeven.